Tydzień kina hiszpańskiego

Podziel się

W drugiej połowie marca w siedmiu miastach Polski odbędą się projekcje filmów ramach 12. tygodnia kina hiszpańskiego. Wśród wyświetlanych filmów ukażą się również produkcje latynoamerykańskie. Są to ekranizacje powieści Gabriela Garcíi Márqueza oraz Mario Vargasa Llosy.

Festiwal odbędzie się w następujących miastach:

Warszawa / Kino Muranów, Kino Luna, kino.lab / 15-22 marca 2012
Łódź / Kino Charlie / 18-24 marca 2012
Katowice / Kino Światowid / 20-26 marca 2012
Poznań / Kino Muza / 21-27 marca 2012
Wrocław / Kino Helios (ul. Kazimierza Wielkiego) / 23-29 marca 2012
Kraków / Kino Pod Baranami / 24-30 marca 2012
Gdańsk / Kino Żak / 26 marca – 1 kwietnia 2012

Pełny program festiwalu

Filmy produkcji latynoamerykańskiej wyświetlane na festiwalu:


Nie ma kto pisać do pułkownika
 (Coronel no tiene quien le escriba), reż. Arturo Ripstein,
Meksyk 1999, 118′
Nagrody: MFF Cannes 1999 – Konkurs Główny
FF Sundance 2000 – Nagroda dla Najlepszego Filmu Latynoamerykańskiego

Na podstawie książki Gabriela Garcíi Márqueza.

Pułkownik jest emerytem, weteranem wojny z kościołem katolickim. Pułkownikowi obiecano rentę, ale choć minęło już 27 lat, nie otrzymał jeszcze żadnego czeku. W każdy piątek chodzi na pocztę z nadzieją, że wreszcie coś nadejdzie, lecz na próżno. Inne wątki opowiadają o jego cierpiącej na astmę żonie, o kogucie – którego pułkownik hoduje, bo liczy iż wystawiając go do walk zbije na nimi fortunę – oraz o zmarłym synu, który zginął w walce o koguta. Wzruszająca opowieść o frustracji spowodowanej biedą i społecznym odrzuceniem.

 

 

 

 

 

O miłości i innych demonach (Del amor y otros demonios), reż. Hilda Hidalgo, Kostaryka, Kolumbia 2009, 97′

Na podstawie książki Gabriela Garcíi Márqueza

reż. Hilda Hidalgo, Kostaryka, Kolumbia 2009, 97′
Głęboko zapadająca w pamięć historia zakazanej miłości osnuta na autentycznych wydarzeniach rozgrywających się w XVIII-wiecznym Królestwie Peru, w czasach niewolnictwa i inkwizycji. Sierva Maria ma trzynaście lat i jest córką arystokratów, lecz z braku zainteresowania z ich strony wychowuje się wśród niewolników. Gdy dziewczyna zostaje ugryziona przez wściekłego psa, biskup uznaje ją za opętaną i nakazuje zamknąć w klasztorze, gdzie ma zostać poddana egzorcyzmom. Obowiązki egzorcysty obejmuje z polecenia biskupa mnich – bibliotekarz Cayetano Delaura. Ksiądz i dziewczyna ulegają jednak pokusie „demona” znacznie silniejszego niż wiara i rozsądek…

 

 

 

 

 

Pantaleon i wizytantki (Pantaleón y las visitadoras),
reż. Francisco J. Lombardi, Peru 2000, 137′
Nagrody: FF Viña del Mar 2000 – Nagroda Publiczności
FF Gramado (Brazylia) 2000 – Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz,
Nagroda Publiczności oraz Nagroda Krytyków

Nakręcona z dużym rozmachem peruwiańska superprodukcja przenosi w dzisiejsze czasy akcję jednej z najbardziej znanych powieści Mario Vargasa Llosy. Tytułowy Pantaleon to świeżo upieczony, sumienny i stateczny kapitan intendentury. Wraz z awansem otrzymuje tajną misję zorganizowania służby wizytantek (czyli kobiet lekkich obyczajów) do obsługi garnizonów w Amazonii. Kapitan Panoja przybywa do dżungli w towarzystwie żony i bardzo sprawnie oraz z dużą dozą profesjonalizmu zaczyna organizować pracę prostytutek. Wkrótce jednak znajdzie się pod urokiem jednej z wizytantek – uwodzicielskiej Olgi Arellano, w którą na ekranie wciela się kolumbijska piękność Angie Cepeda.

 

 

 

 

 


autor tekstu: Ola Plewka – Szmigiel

politolog, latynoamerykanistka, podróżniczka, pilot wycieczek i przewodnik po Warszawie

Komentarze facebookowe:

Komentarze (y)

Reklama

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*